پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ Thursday 28 March 2024

معاون سازمان آب و برق خوزستان :

حوضه‌های آبریز خوزستان در رهاسازی آب تنشی نخواهند داشت

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: در وضعیت فعلی مشکلی از بابت رهاسازی آب در حوضه‌های آبریز خوزستان وجود ندارد، تنها باید حوضه مارون مدیریت شود و فکر نمی‌کنم تنشی در رهاسازی آب داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، هوشنگ حسونی‌زاده در جلسه کارگروه تخصصی امور سیل و مخاطرات دریایی و آب و فاضلاب که امروز (۱۳ مردادماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: سازمان هواشناسی باید وضعیت بارش در حوضه‌های بالادست در مهر و آبان‌ماه را در اختیار سازمان آب و برق خوزستان قرار دهد. بارندگی در بالادست اثرگذاری بیشتری در خوزستان دارد تا بارندگی در خوزستان زیرا در مهرماه در خوزستان، میزان بارش کمتر از ۱۰ میلی‌متر است و بر منابع آبی تاثیر زیادی ندارد بنابراین باید وضعیت بارندگی مهر و آبان‌ماه در بالادست خوزستان ارائه شود.

وی با اشاره به وضعیت حجم ذخایر فعلی مخازن خوزستان، افزود: حجم فعلی مخازن خوزستان ۱۸ میلیارد مترمکعب است که ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب از این میزان، قابل برنامه‌ریزی است.

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریورماه، بالغ بر ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب رهاسازی شود که متوسط رهاسازی آب در کارون ۵۸۰ مترمکعب در ثانیه، دز ۳۰۰ مترمکعب در ثانیه، کرخه ۲۶۰ مترمکعب در ثانیه، مارون ۷۴ مترمکعب در ثانیه و جراحی ۱۲ مترمکعب در ثانیه است.

حسونی‌زاده تصریح کرد: با توجه به اینکه کشت تابستانه تا ۱۵ آبان‌ماه ادامه دارد، بر اساس پیش‌بینی بارندگی نرمال، آورد ما یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب پیش‌بینی می‌شود و حجم خروجی ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب خواهد بود.

وی عنوان کرد: در وضعیت فعلی مشکلی از بابت رهاسازی آب در حوضه‌های آبریز خوزستان وجود ندارد و تنها باید حوضه مارون مدیریت شود و فکر نمی‌کنم تنشی در رهاسازی آب داشته باشیم.

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: هنوز میزان وضعیت بارش در آذرماه مشخص نیست زیرا ما بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی برنامه‌ریزی می‌کنیم.
وی با اشاره به وضعیت تخریب دیواره‌های رودخانه‌ها در سیل خوزستان، تصریح کرد: شناسایی بازه‌هایی که تخریب شده‌اند آغاز شده است و تنها از دز تا بند قیر ۶۰ بازه دچار تخریب، شکستگی، ریزش و یا رسوب‌گذاری شده‌اند. از بازه کارون بند قیر تا انتهای خرمشهر هم ۴۸ بازه شناسایی شده است که در حال شناسایی و اولویت‌بندی این بازه‌ها هستیم.

حسونی‌زاده تصریح کرد: اعتبار در مقابل این خرابی‌ها محدود است و ممکن است دچار مشکل شویم که در این راستا بازه‌ها را اولویت‌بندی کردیم و بر این اساس، اطلاعات را به دست خواهیم آورد و کار اجرا خواهد شد.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of