چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ Wednesday 24 April 2024

معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور:

نرخ بیکاری در خوزستان به ۱۴ درصد رسید

معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه استان خوزستان در گذشته از نرخ بیکاری تک رقمی برخوردار بوده است ، گفت: نرخ بیکاری استان در حال حاضر ۱۴ درصد است که نشان دهنده رشد آن در سطح کلان است.

به گزارش ایرنا سید حمید پور محمدی در نشست مشترک ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و شورای برنامه ریزی استان که در محل سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد، اظهارداشت: روستاهای استان نسبت به شهرها از شرایط بدتری در زمینه بیکاری برخوردار هستند و علاوه بر این باید به بخش قابل توجهی از جمعیت فاقد شغل در بین افراد فارغ التحصیل از دانشگاه های استان نیز اشاره کرد.

وی با بیان اینکه استان خوزستان دارای ۲ نقطه آسیب پذیر در حوزه های بیکاری و مهاجرت است، گفت: بررسی ها نشان می دهد که جمعیت روستایی استان کاهش چشم گیری داشته است.

این مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: به واسطه مهاجرت های صورت گرفته، جمعیت روستایی استان، رشد منفی ۱۷ درصد را نشان می دهد.

پور محمدی با تاکید بر اینکه برنامه ریزی ها به سمت رفع مشکلات در این ۲ بخش آسیب پذیر استان است، گفت: موضوعی که باید در این بین به آن توجه لازم صورت گیرد امر سرمایه گذاری در روستاهاست .

وی تصریح کرد: استان خوزستان در زمینه سرمایه گذاری از نظر ملی شرایط مناسبی دارد اما ضروری است که این بخش در مناطق روستایی نیز مورد توجه بیشتری قرار گیرد و تسهیلات خرد جهت ایجاد فرصت های شغلی ارائه شود.

خوزستان دارای بیشترین سهم اعتبارات توسعه ملی

معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور سهم استان خوزستان از صندوق توسعه ملی را بیشتر از دیگر استان های کشور دانست و گفت: این استان از ظرفیت های بسیار مناسبی برای طرح های بزرگ برخوردار است اما نیاز است که بانک ها به طرح های کوچک، خرد و متوسط نیر توجه داشته باشند و به ارائه تسهیلات بپردازند.

وی یادآورشد: جذب سرمایه گذاری از سوی دستگاه های اجرایی اهمیت زیادی دارد و علاوه بر این نیز اعتبارات تبصره ۱۸ می تواند ظرفیت مناسبی را در اختیار استان قرار دهد تا منجر به ایجاد فرصت های مناسب شغلی در استان شود.

پور محمدی بر جذب اعتبارات این تبصره از قانون بودجه تاکید کرد و افزود: در استان خوزستان که از بافت فرسوده بالایی برخوردار است باید به گونه ای برنامه ریزی کرد تا در جریان ساخت و سازهایی که صورت می گیرد فرصت های شغلی متعددی ایجاد شود.

اهواز بیشترین سکونتگاه های غیررسمی را در بین شهرهای کشور دارد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان نیز در ادامه این نشست میزان سکونتگاه های غیر رسمی در استان را هفت هزار و ۷۰۰ هکتار عنوان کرد و گفت: همچنین ۱۳ هزار و ۴۱۷ هکتار از بافت شهری استان ناکارآمد است.

فاضل عبیات استان خوزستان را دومین استان از نظر وسعت سکونتگاه های غیر رسمی عنوان کرد و گفت: این درحالی است که شهرستان اهواز در بین شهرهای کشور از نظر وسعت بیشترین میزان اینگونه سکونتگاه ها را دارد .

به گفته وی اهواز ۲۲ هکتار مساحت دارد که از این میزان بیش از پنج هزار هکتار آن سکونتگاه غیر رسمی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان تصریح کرد: بیش از پنج هزار و ۹۳۰ هکتار از مساحت شهرستان اهواز باید بازآفرینی شهری شود.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of