پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ Thursday 28 March 2024

دادستان شهرستان باغملک :

پنج نفر از عوامل تیراندازی به تاسیسات عمومی پتک بازداشت شدند

دادستان شهرستان باغملک گفت: پنج نفر در رابطه با شلیک گلوله و تخریب تاسیسات عمومی آب و برق روستای پتک باغملک،، دریک هفته گذشته بازداشت شده اند و شناسایی و برخورد با عاملان اخلال در نظم این روستا ادامه دارد.

رحمان بن‌سعید در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه تعدادی از افراد اقدام به تخریب تأسیسات عمومی و اخلال در نظم در روستای پتک کرده‌اند، اظهار داشت: این افراد در هفته گذشته تأسیسات آبرسانی روستای پتک و صبح امروز ترانس برق این روستا را هدف گلوله قرار داده و آن را تخریب کرده و متواری شده‌اند، همچنین در خرداد ماه نیز چهار ترانس برق روستا به وسیله شلیک گلوله تخریب شده بود.

وی با بیان اینکه دستور احضار و جلب افرادی که اقدام به تیراندازی به تأسیسات عمومی کرده‌اند صادر شده، افزود: شناسایی این افراد در حال انجام است و تا کنون پنج نفر در این رابطه بازداشت شده‌اند.

بن‌سعید با اشاره به استقرار نیروی انتظامی در روستا و گشت زنی‌های مستمر، تاکید کرد: شناسایی و برخورد با عاملان اخلال در نظم عمومی و تخریبگران تأسیسات آب و برق ادامه دارد.

دادستان باغملک همچنین گفت: اوضاع روستای پتک چند سال آرام شده بود، اما با آغاز کشت تابستانه شلکتوک دوباره اختلافات قدیمی این ۲ طایفه شروع شده است، این در حالیست که مسئولان کشت شلتوک را ممنوع اعلام کرده بودند.

وی اظهار داشت: در پی درگیری‌های قبلی، حدود ۲۰۰ نفر از عوامل در ۲ طایفه احکام حبس و یا تبعید از مراجع قضائی دریافت کرده بودند، اما هر ۲ طرف متعهد به صلح شدند، به همین دلیل اجرای احکام آنها متوقف شده بود.

بن‌سعید با بیان اینکه در حال حاضر مفاد صلح‌نامه نقض شده، تصریح کرد: تعدادی از اعضای ۲ طایفه و یا افراد دیگری که قصد سوءاستفاده از شرایط را دارند، دوباره در صدد ناآرام کردن فضا هستند، بنابراین بر اساس مصوبه شورای تأمین، با توجه به اینکه ۲ طایفه به سازش قطعی نرسیدند و تمکین نکرده‌اند، احکام صادر شده باید اجرا شود.

تعدادی از اهالی روستای پتک باغملک امروز طی تماس با خبرنگار ایرنا و ارسال ویدئو از تخریب ترانس برق روستا نسبت به شرایط اعتراض کرده و خواستار پیگیری عوامل ناآرامی از سوی مسئولان شدند. این در حالیست که با وجود پیگیری‌های خبرنگار ایرنا محمد نجاتی پور فرماندار باغملک حاضر به پاسخگویی در این باره نشد.

محکومیت حدود ۲۰۰ نفر از افراد درگیر در نزاع طایفه‌ای روستای «پتک جلالی» باغملک شهریور ماه ۱۳۹۶ قطعی شده بود. این افراد به اتهام شرکت در نزاع دسته جمعی، اخلال در نظم عمومی، حمل سلاح غیرمجاز، تخریب و تهدید به ۲ سال حبس و ۲ سال زندان در خارج از خوزستان محکوم شده‌اند.

درگیری بین ۲ طایفه محمدی و موسایی از ۱۰ سال پیش آغاز شده و هر از چند گاهی شعله ور می‌شود. متهمان این درگیری در بیش از ۹ روستای باغملک و ۲ روستای رامهرمز ساکن هستند. از سال ۹۴ که این درگیری‌ها شدت گرفته تاکنون ۱۸ نفر از اعضای این ۲ طایفه کشته شده‌اند.

باغملک در شمال شرق خوزستان واقع شده است. روستای «پتک جلالی» محل وقوع این درگیری‌ها از توابع بخش میداوود این شهرستان است. در این روستا ۲۵۰ خانوار با جمعیت ۲ هزار نفر ساکن هستند که شغل اغلب آنان کشاورزی و دامپروری است.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of