پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ Thursday 28 March 2024

هوشنگ حسونی زاده :

بودجه طرح احیای رودخانه کارون باز هم حذف شد

معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: بودجه طرح احیا و علاج بخشی رودخانه کارون، برای دومین سال پیاپی از اعتبارات استان حذف شده است.

به گزارش ایرنا هوشنگ حسونی زاده شنبه در شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون، در سالن اجتماعات استانداری، اظهار داشت: طرح احیا و علاج بخشی رودخانه کارون در سال ۱۳۹۵ توسط سازمان آب و برق خوزستان تهیه و در شورای عالی آب مطرح و تصویب شده است.

وی افزود: این طرح پنج ساله شامل مجموعه طرح‌هایی است که به نوعی بر روی آلودگی رودخانه کارون تأثیرگذار هستند که طرح‌های آب و فاضلاب شهری، زهکش های کشاورزی و زهاب های صنعتی که وارد کارون می‌شود از آن جمله است.

حسونی زاده اعتبار این طرح را بیش از ۸۷ هزار میلیارد ریال در ۲ بخش خصوصی و دولتی، عنوان کرد و گفت: در سال ۹۷ اعتبار یک هزار میلیارد ریال برای آن مصوب اما تخصیص داده نشد و اعتبار مربوط به امسال نیز وارد بودجه نشده است.

وی اظهار داشت: بعد از پیگیری‌ها اعلام کردند که علت حذف اعتبار، داشتن موافقتنامه‌های مستقل برای طرح‌ها در دستگاه‌های دیگر همچون شرکت‌های آب و فاضلاب است به همین دلیل دیگر ضرورتی برای اختصاص اعتبار وجود ندارد.

حسونی زاده با اشاره به مکاتبه از طریق استانداری با ریاست جمهوری درباره اعتبار حذف شده پارسال، گفت: قرار شد طرح دوباره در قالب یک کتابچه در شورای عالی آب مطرح و اولویت بندی شده و به جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ارائه شود.

معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین با انتقاد از شهرداری اهواز درباره بی توجهی به قانون حفاظت از رودخانه در محدوده شهر، اظهار داشت: این قانون به صورت شفاف مسئولیت‌های شهرداری‌ها را در شهرهایی که رودخانه از میان آنها عبور می‌کند، مشخص کرده، این در حالیست که مدیران مختلف شهرداری در چند سال گذشته بحث عدم شفافیت این قانون را مطرح می‌کنند.

وی با اشاره به طرح «نی زدایی» در رودخانه کارون در شهر اهواز گفت: در سال‌های گذشته مقرر شد که ۱۰ میلیارد ریال برای این منظور اختصاص داده شود و شهرداری، سازمان آب و برق و استانداری با همکاری یکدیگر آن را اجرا کنند، در حالی که فقط سازمان آب و برق به تعهدات خود عمل کرد و سه میلیارد ریال را اختصاص داد.

حسونی زاده در ادامه خواستار تشکیل جلسه‌ای برای تعیین تعهدات در زمینه پاکسازی رودخانه کارون از نیزارها شد.

پیش از این مسئولان محیط زیست طرح احیا و علاج بخشی رودخانه کارون را مهمترین طرح برای کاهش آلاینده‌ها عنوان کرده و برای اجرای آن اظهار امیدواری کرده بودند. بودجه این طرح در حالی به دلیل جلوگیری از اقدامات موازی با سایر دستگاه‌ها حذف شده که بر اساس اعلام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی استان در این نشست، آنها نیز هیچ اعتباری دریافت نکرده‌اند؛ به طوری که اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان برای اجرای طرح جلوگیری از تخلیه فاضلاب به کارون، ضرب الاجل یک ماهه برای شرکت آبفا تعیین و تهدید کرد که این شرکت را به دادگاه معرفی می‌کند.

دی ماه پارسال، و در پی حذف بودجه احیای کارون در سازمان مدیریت و برنامه ریزی، شریعتی استاندار خوزستان گفته بود که این مساله از طریق مکاتبه با رئیس جمهوری پیگیری می‌شود. بودجه ۸۰ میلیارد ریالی لایروبی کارون نیز در سال ۱۳۹۶ از اعتبارات حذف شده بود.

اعتبار قطره چکانی برای لایروبی کارون

مدیرکل دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان نیز در این نشست، خواستار پیگیری برای اختصاص اعتبار لازم برای لایروبی کارون شد و گفت: اعتبار این سازمان برای رودخانه کارون در سال جاری ۷۰ میلیارد ریال است، که به هیچ عنوان برای لایروبی و نی زدایی کافی نیست.

سید ابراهیم حسینی افزود: حجم رسوب در سیل اخیر ۱۴ میلیون مترمکعب در کارون در محدوده شهر اهواز بوده که برای لایروبی آن ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به اولویت بندی لایروبی کارون در اهواز با هدف بهبود منظر و توزیع جریان مناسب، اظهار داشت: اولویت نخست حد فاصل پل هفتم تا پل پنجم اهواز است که شامل یک میلیون و ۳۴۰ هزار مترمکعب رسوب است و برای برداشتن آن ۵۴۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است.

به گفته در جلساتی که با حضور استاندار برگزار شد، مقرر شد عملیات لایروبی با اعتبارات فعلی آغاز شود.

حسینی با اشاره به آغاز لایروبی در محدوده پل سفید و پل سیاه اهواز، تاکید کرد: در صورت تخصیص اعتبارات امسال، ۴۵ میلیارد ریال برای کارون در اهواز و ۲۵ میلیارد ریال برای کارون در خرمشهر هزینه می‌شود اما آنچه مسلم است با این اعتبارات اندک هیچ کاری نمی‌توان انجام داد و نیاز است که اختصاص اعتبار بیشتر پیگیری شود.

وی همچنین حجم نی زدایی در کارون را ۴۲۴ هزار مترمکعب عنوان کرد و گفت: این حجم نی زدایی حد فاصل پل سوم تا پل پنجم نیاز به ۸۴ میلیارد ریال اعتبار دارد.

رودخانه کارون با ۹۵۰ کیلومتر طول روزگاری پرآب‌ترین و تنها رودخانه قابل کشتیرانی کشور بوده است.

خشکسالی طولانی و سیل اخیر، رسوب و جزایر متعددی در بستر این رودخانه در شهر اهواز ایجاد کرده که چهره آن را مخدوش کرده است. یکی از مطالبات شهروندان در سال‌های گذشته لایروبی کارون بوده است.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of