جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ Friday 29 March 2024

با توجه به کاشت جنجال برانگیز برنج ؛

کشت بی‌رویه بدلیل دخالت سیاسیون است

الماس سنایی مطلق گفت : ما خواهشمندیم سیاسیون اجازه دهند مصوبات به درستی اجرا شود چرا که یکی از دلایل افزایش دبی و به‌دنبال آن کشت بی‌رویه و محقق نشدن مصوبات موضوع دخالت سیاسیون است.

الماس سنایی مطلق در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بهبهان اظهار داشت: پس از چندین سال خشکسالی مداوم خوشبختانه وارد ترسالی شده‌ایم و وضعیت مخازن سد در حالت نرمال قرار گرفته و پر شده است بر همین اساس دستورات لازم برای کشت تابستانه ابلاغ شد.

وی افزود: سازمان آب و برق خوزستان میزان تخصیص آب، جهاد کشاورزی سطوح زیر کشت و ستاد بحران استانداری نیز مبانی کشت تابستانه را مشخص کرده که در شبکه آبیاری مارون نیز مشخص شده است.

معاون بهره‌برداری از شبکه آبیاری مارون در پاسخ به سوال علت عدم دسترسی پائین دستی به آب مارون، بیان کرد: متاسفانه سهمیه‌ها از سوی برخی شهرها، انهار سنتی رعایت نشده که مطمئنا باعث ایجاد فشار به شبکه می‌شود.

وی گفت: پیش‌بینی برای خروجی ۷۰ مترمکعب برثانیه بود که با توجه به کشت بی‌رویه، شرایط حاکم اقتصادی و کشت مضاعف آب به پائین دست نرسیده و خروجی به ۹۰ متر افزایش که موجب نگرانی شده است.

سنایی مطلق با اشاره به این‌ که اگر الگوی کشت رعایت نشود حجم از یک میلیارد خارج می‌شود، عنوان کرد: مردم انتظار دارند کشت تابستانه را بدون محدودیت اجرا کنند که با الگوی کشت و تراکم کشت متضاد است.

وی درباره کشت جنجال برانگیز برنج ادامه داد: مصوبه‌ای از سوی هیئت دولت ارسال و در آن فقط به استان‌های شمالی اجازه کشت برنج داده شده اما متاسفانه مردم ما انتظار کشت تابستانه دارند که اشتباه است چون با خشکسالی و مصرف زیاد آب ارتباط مستقیم دارد.

معاون بهره‌برداری از شبکه آبیاری مارون تصریح کرد: دری ۱۵ سال گذشته اصلا کشت نداشته‌ایم ‌و این انتظار باعث فشار مضاعف بر منابع آبی شده است که اگر ادامه داشته باشد برای کشت پائیزه با مشکل روبه‌رو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ما خواهشمندیم سیاسیون اجازه دهند مصوبات به درستی اجرا شود چرا که یکی از دلایل افزایش دبی و به‌دنبال آن کشت بی‌رویه و محقق نشدن مصوبات موضوع دخالت سیاسیون است.

سنایی مطلق با اشاره  به ‌این‌که حجم فعلی یک میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب برثانیه است توضیح داد: سال گذشته ۴۰۰۰ و امسال نیز ۴۰۰۰ کشت تابستانه داریم که جای شکر دارد.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of