چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ Wednesday 24 April 2024

استاندار خوزستان :

بدون نقشه راه اعتباری برای مقابله با ریزگردها پرداخت نمی شود

استاندار خوزستان با تاکید بر اهمیت مطالعه و تعریف پروژه ها برای مقابله با ریزگرد و نیاز مبرم کشور به اعتباری که از صندوق توسعه ملی به ریزگردها تعلق گرفته است گفت: بدون نقشه راه اعتباری برای مقابله با ریزگردها پرداخت نمی شود.

به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی عصر سه شنبه در نشست ستاد ملی مقابله با ریزگردها با حضور عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان اظهار داشت: از زمانی که همه امور مدیریت ریزگردها در اختیار سازمان محیط زیست قرار گرفت و دولت سیاستگذاری را برعهده سازمان حفاظت محیط زیست گذاشت، در تخصیص اعتبار، تاکید تنها برای کارهایی که مطالعات روی آنها انجام گرفته، بود و درهمین راستا رئیس این سازمان اعلام کرد برای کارهای بدون مطالعه هیچ گونه اعتباری داده نمی‌شود.

وی افزود: مرکز تحقیقات مراتع و جنگل‌های کشور نیز طی چند سال اخیر مطالعات گسترده‌ای را بر راههای مقابله با ریزگردها انجام داده است که نتایج کامل آن طی یک ماه آینده آماده می‌شود تا پس از آن تصویب به نقشه راه تبدیل شود.

استاندار خوزستان با اشاره به کارهای انجام شده در کانون‌های ریزگرد بیان کرد: بهمن ماه سال ۱۳۹۵ به خاطر بروز پدیده گرد و غبار شرایطی خاصی بر استان و کشور حاکم شد، این پدیده با شدت بالا در استان شکل گرفت و با بارشی اندک موجب آسیب دیدن شبکه برق استان شد که پس از آن استان دچار بحران شد که برطرف کردن آن نیازمند اقدامات ضربتی و کارهای اصولی بود.

وی اقدامات دولت در خوزستان را به ویژه در حوزه آب و برق ارزنده خواند و گفت: دولت پس از بهمن ۹۵ سیستم برق را به پایداری رساند به طوری که اکنون پایداری برق استان با قبل قابل مقایسه نیست و این روند در شبکه‌های توزیع برق اهواز و استان همچنان ادامه دارد در کنار این حوزه، سیستم آب و فاضلاب استان نیز با انجام اقداماتی پایدارتر شد.

شریعتی با تاکید بر اینکه اقدامات دولت بر هیچکس پوشیده نیست گفت: سیستم هواشناسی استان نیز در حال مجهزتر شدن به سیستم‌ها و دستگاه‌های تخصصی مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه اقدامات گسترده و متنوعی برای پایدار بودن و تاب آوری استان انجام شده ادامه داد: اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال به شهرداری‌ها برای تکمیل پروژه کمربند سبز اهواز داده شده است از سوی دیگر در حال حاضر در حال تجهیز فرودگاه اهواز هستیم به طوری که ۲ سیستم کمک ناوبری آی ال اس برای اهواز خریداری شده که با نصب این ۲ دستگاه فرودگاه اهواز نخستین فرودگاه داری ۲ آی ال اس خواهد بود.

استاندار خوزستان با تاکید بر ساماندهی کانال‌های سیلاب بر ادامه داد: با توجه به اینکه براساس پیش بینی‌ها سال پر بارشی در پیش داریم با ساماندهی کانال‌های سیلاب بر می‌توان در مقاطعی بخشی از سیلاب را به کانون‌های ریزگرد منتقل کرد تا رطوبت و سبزینگی در خاک ایجاد شود.

وی افزود: کانون‌های ریزگرد در خوزستان بیش از ۷۵ درصد سبزینگی دارند که نیازمند محافظت هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عصر دوشنبه وارد اهواز شد و از کانون گرد و غبار شرق اهواز دیدن کرد.

بهره برداری از طرح انتقال آب کارون به تالاب شادگان، بازدید از طرح جمع آوری دی اکسید کربن در کارخانه الکل سازی رازی و شرکت در نشست شورای بحران خوزستان از برنامه‌های امروز کلانتری در خوزستان بود.

ایستگاه پمپاژ آب از رودخانه کارون در استان خوزستان به تالاب بین المللی شادگان روز سه شنبه با حضور عیسی کلانتری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به بهره برداری رسید.‌

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of