جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ Friday 19 April 2024

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

۷ هزار هکتار از اراضی نهال‌ کاری شده در خوزستان از بین رفت

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از نزدیک به ۲۰ هزار هکتار نهال‌کاری حدود ۶۵ درصد آن به سلامت جا افتاده‌اند که باید نگهداری شوند. سیل بخش بسیاری از نهال‌کاری‌ها را از بین برد به عبارتی از ۲۰ هزار هکتار نهال‌کاری، نزدیک به ۷ هزار هکتار آن از بین رفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، عیسی کلانتری در حاشیه بازدید از کانون گرد و غبار فوق بحرانی جنوب شرق اهواز در جمع خبرنگاران به عملیات نهال‌کاری در کانون‌های گرد و غبار اشاره و اظهار داشت: مهم‌تر از اصل نهال‌کاری، نگهداری از آن است که اگر مورد توجه قرار نگیرد در چند ماه از بین می‌رود.

وی ادمه داد: از نزدیک به ۲۰ هزار هکتار نهال‌کاری حدود ۶۵ درصد آن به سلامت جا افتاده‌اند که باید نگهداری شوند. سیل بخش بسیاری از نهال‌کاری‌ها را از بین برد به عبارتی از ۲۰ هزار هکتار نهال‌کاری، نزدیک به ۷ هزار هکتار آن از بین رفت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به قرق به عنوان مسئله اصلی در اهواز و جنوب شرق آن، افزود: منابع طبیعی آبیاری نهال‌کاری را برعهده دارد ولی در حدود ۱۱۲ هزار هکتار از مساحت قرق، سیل جاری شده که رسوبات ناشی از تبخیر آب سیل را به همراه داشته است.

وی با اشاره به اختصاص نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار برای مقابله یا گرد و غبار از سوی دولت از استان سیستان و بلوچستان تا خوزستان، خاطرنشان کرد: سهم خوزستان برای امسال احتمالا نزدیک به ۲۵۰ میلیارد تومان است. در همین راستا مسئولان استانی اولویت‌ها را تعیین و نظارت لازم بر روند اجرای کارها را داشته باشند.

کلانتری با بیان این‌که مرحله نخست در خوزستان باید نهال‌کاری و نگهداری و مرحله بعدی توسعه آنها باشد اظهار داشت: با توجه به اعتبار امسال توسعه زیادی برای استان نداریم و برای کار مالچ‌پاشی در مناطق با شن‌های ریز سازمان جنگل‌ها اعتباری را در نظر گرفته است.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به عدم تکمیل مطالعات برای اقدامات مقابله با گرد و غبار در خوزستان، ادامه داد: سازمان تحقیقات جنگل‌ها و مراتع با وجود تعهد برای ارائه نتایج مطالعات تا آبان ماه سال گذشته اما تاکنون ارائه نداده است.

وی با اشاره به این‌که برای نهال‌کاری هر هکتار نزدیک به ۲۵ میلیون تومان اعتبار موردنیاز است، عنوان کرد: با توجه به وقوع سیل، در راستای مقابله با ریزگرد کمک به‌سزایی را داشت. در جنوب شرق کشور آب نداشتیم و وضعیتشان بدتر از حالت کنونی خوزستان است.

کلانتری منشاء گرد و غبارهای شش ماه نخست و دوم را به ترتیب خارجی و داخلی برشمرد و بیان کرد: باید منتظر ماند که در شش ماهه دوم سال چه اتفاقاتی رخ می‌‌دهد. در مناطق سیل‌خیز باید قرق و نگهداری و در دیگر مناطق نهال‌کاری انجام شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به ضرورت تامین حق‌آبه تالاب شادگان اشاره و ادامه داد: حق‌آبه تالاب به صورت رسمی باید شناخته و وزارت نیرو آن را همانند تامین آب کشاورز و آب شرب نیز باید تامین کند.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of