جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ Friday 29 March 2024

رییس سازمان دانش‌آموزی خوزستان:

هیچ اجباری به تهیه پوشاک جدید برای دانش‌آموزان نیست

رییس سازمان دانش‌آموزی خوزستان با اشاره به اینکه هیچ اجباری برای تهیه پوشاک جدید برای دانش‌آموزان وجود ندارد، گفت: امسال ۲۸۵ تولیدی می‌توانند کار تامین پوشاک مدارس را بر عهده بگیرند اما از سال آینده تنها تولیدی‌هایی با ما همکاری خواهند داشت که فضا و ابزار مناسب را در اختیار داشته باشند و رضایت اولیا را نیز بتوانند کسب کنند.

علیرضا مسرور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار طرح ساماندهی پوشاک مدارس بر عهده سازمان دانش‌آموزی قرار گرفته است، اظهار کرد: این کار انجام شد تا این طرح شفاف‌تر دنبال و نظارت نیز گسترده‌تر شود و اهداف طرح بهتر تامین شود. امسال ما زمانی کار را تحویل گرفتیم که کار آغاز شده بود، به همین دلیل همان رویه‌های گذشته را پیش بردیم با این تفاوت که ما امسال نظارت خود را توسعه می‌دهیم و براساس ارزشیابی‌هایی که در روند کار صورت می‌گیرد، تلاش می‌کنیم همکاری خود را تنها با تعدادی از تولیدی‌ها که از نظر کمی و کیفی می‌توانند خدمات بهتری ارائه دهند، حفظ کنیم.

وی افزود: هدف طرح ساماندهی پوشاک دانش‌آموزان، تامین پوشاک با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب است اما به نظر می‌رسد ما از این هدف دور شد‌ه‌ایم و تا کنون نظام سنجش و ارزیابی مانند امسال وجود نداشته است تا تعداد تولیدی‌های معرفی شده به مدارس را کم کنیم. بر اساس روال هر سال، تمام تولیدی‌هایی که مجوز دارند می‌توانند به مدرسه مراجعه کنند، با مدیر به توافق رسیده و کار را تحویل بگیرند درحالی که ممکن است این تولیدی‌ها فضای کارگاهی یا امکانات لازم برای ارائه پشتیبانی مناسب را نداشته باشند.

رییس سازمان دانش‌آموزی خوزستان گفت: همچنین اولیا هر سال مجبور بودند به کارگاه معرفی شده مراجعه کنند و از آن محل پوشاک فرزند خود را تهیه کنند و ممکن بود به این دلیل که کارگاه محل کافی برای اولیا ندارد، در خیابان صف بکشند یا حتی گاهی مجبور بودند به محله‌های دور افتاده شهر بروند و در کوچه پس کوچه‌ها راه خود را گم کنند.

مسرور ادامه داد: امسال مثل سال‌های گذشته تمام تولیدی‌هایی که مجوز داشتند که شامل ۲۸۵ تولیدی می‌شود، می‌توانستند کار تامین پوشاک را از طریق مدارس بر عهده بگیرند. برنامه امسال ما این است که نظارت به خوبی اعمال شود. برند پارچه در قرارداد تعیین شده است و باید همان پارچه به دست اولیا برسد. گاها ممکن است پارچه‌ای غیر از پارچه تعیین شده اما با همان شکل و شمایل را تحویل دانش‌آموزان دهند.

وی گفت: منابع مالی نیز قبلا در اختیار تولیدی‌ها بود اما الان در اختیار مدارس است و امسال اگر مدرسه از تولیدی راضی نبود، می‌تواند نظارت خود را در پرداخت بیشتر کند. در گذشته منابع مالی در اختیار پیمانکار قرار می‌گرفت و مدرسه باید حقوق اولیا را دنبال می‌کرد.

رییس سازمان دانش‌آموزی خوزستان افزود: همچنین امسال اولیا به مدرسه مراجعه می‌کنند و سایز دانش‌آموزان در مدرسه گرفته می‌شود تا کرامت انسانی مصرف‌کننده حفظ شود. در بسیاری مواقع اولیا برای تحویل پوشاک می‌رفتند اما شرایط توزیع پوشاک شرایط مناسبی نبود اما حالا دیگر مدرسه محل تامین پوشاک است. البته اگر تولیدی فضای مناسبی در اختیار داشته باشد ما به تولیدی این اجازه را می‌دهیم که کار را در کارگاه خود انجام دهد.

مسرور تاکید کرد: سال آینده تنها تولیدی‌هایی با ما همکاری خواهند داشت که فضا و ابزار مناسب را در اختیار داشته باشند و رضایت اولیا را نیز بتوانند کسب کنند. همچنین سال آینده ما برای واگذاری تامین پوشاک به تولیدی‌ها مناقصه برگزار می‌کنیم و مانند امسال با قیمت قطعی کار نمی‌کنیم.

وی گفت: روال کار در حال حاضر به این شکل است که اداره صنایع و معادن نرخنامه مشخص می‌کند و تهیه پوشاک هم با همان نرخ‌نامه انجام می‌شود، درحالی که ممکن است تولیدی باشد که با هزینه کمتری حاضر به تامین پوشاک باشد اما چون ما رقابتی کار نمی‌کنیم، تولیدی‌ها فرصتی برای رقابت ندارند. امیدواریم سال آینده شرایطی را فراهم کنیم تا دانش‌آموز از منزل پوشاک را تهیه کند و نیازی به رفت و آمد نداشته باشد.

رییس سازمان دانش‌آموزی خوزستان افزود: با توجه به شرایط اقتصادی، امسال به مدارس گفته شده است که هیچ اجباری برای تهیه پوشاک جدید برای دانش‌آموزان وجود ندارد. تغییر رنگ در پوشاک تنها در صورتی باید انجام شود که مقطع تحصیلی دانش‌آموز تغییر کند. همچنین به مدیران مدارس گفته شده است درصورتی که دانش‌آموز لباسی شبیه به فرم مدرسه را نیز می‌پوشد، به او ایرادی گرفته نشود تا دانش‌آموزانی که از نظر اقتصادی شرایط مناسبی ندارند، تحت فشار قرار نگیرند.

 

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of