پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ Thursday 25 April 2024

رئیس انجمن روزنامه‌نگاران زن ایران :

طرح جامع نظام رسانه دست و پای روزنامه نگاران را می بندد

فرامرزیان : تصویب این طرح باعث می شود که دست و پای روزنامه نگاران بسته شده و به کارمندانی حقوق بگیر و فرمانبردار تبدیل شوند و به طور قطع به دلیل ایجاد اختلال بر روند آزادی بیان به چالش جدیدی تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت ، نشست کمیته فرهنگی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با حضور گیتا علی آبادی، رئیس دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها ، نوروزی حقوقدان رسانه، کریمی سخنگوی کانون انجمن‌های صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران و فرامرزیان رئیس انجمن روزنامه‌نگاران زن ایران به منظور بررسی طرح سازمان نظام روزنامه نگاری برگزار شد.

رأی کمیسیون اجتماعی در تصویب طرح سازمان نظام روزنامه نگاری تاثیر به سزایی دارد

فاطمه ذوالقدر در رابطه با طرح سازمان نظام روزنامه نگاری گفت: این طرح که پیش از این در قالب لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه شده بود، موضوع مهمی را در جهت حمایت از حرفه روزنامه نگاری دنبال می کند.

رئیس کمیته فرهنگی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در پی مکاتبه ای که صورت گرفته بود این طرح جهت بررسی به کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون اصلی فرستاده شد که تاکنون آن را بررسی نکرده اما رأی این کمیسیون در تصویب این طرح مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بی‌تردید نقاط قوت و ضعف این طرح بعد از اینکه کلیات آن در صحن به تصویب برسد مورد بررسی قرار گرفته و در پی بررسی جزئیات آن به طور قطع تغییراتی ایجاد خواهد شد.

ذوالقدر در پایان تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنیم که در روند بررسی این طرح حقوق روزنامه نگاران به طور کامل مدنظر قرار گرفته و نقاط ضعف موجود در آن رفع شود.

ضرورت برگزاری نشست بین نمایندگان امضا کننده این طرح و اهالی رسانه

در ادامه فاطمه سعیدی با بیان اینکه نمایندگان امضاکننده با این هدف که روزنامه نگاران ساماندهی شوند، به این امر مبادرت ورزیده‌اند، تصریح کرد: براساس اظهارنظر صاحب نظران انجمن روزنامه‌نگاران و مسئولان دولتی فعال در این حوزه جزئیات این طرح نیاز به بررسی بیشتری دارد چرا که در شرایط کنونی موارد مندرج در این طرح را قابل قبول نمی دانند بنابراین لازم است که نشستی با حضور نمایندگان امضاکننده طرح سازمان نظام روزنامه نگاری و منتقدان آن از اهالی رسانه برگزار شود.

اهالی رسانه نقایص طرح سازمان نظام روزنامه نگاری را مکتوب به مجلس ارائه دهند

در ادامه زهرا سعیدی مبارکه  با یادآوری اینکه چندسالی است که لایحه نظام جامع رسانه مطرح بوده، گفت: در بین اهالی رسانه برخی خواستار تصویب این طرح بودند کما اینکه از بین مدیر مسئولان روزنامه که از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند موافق آن بودند اما تعدادی از اهالی رسانه نیز معتقدند که مفاد آن به حذف استقلال روزنامه نگاران منتهی می شود و همین امر محل اختلاف بین آنان بوده است.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما معتقدیم که تصویب این طرح باید به گونه ای باشد که کوچک ترین خسرانی برای روزنامه نگاران و خبرنگاران ایجاد نکند بنابراین لازم است جلسات متعددی در کمیسیون های مربوطه برگزار شده و ایرادات موجود در آن رفع شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است نگرانی در مورد تصویب این طرح به مصلحت نیست بنابراین باید مخالفان آن نقایص موجود در این طرح را با سند به صورت مکتوب به مجلس ارائه دهند تا بتوانیم آن را اصلاح کنیم.

عضو هیات رئیسه فراکسیون مطبوعات و روابط عمومی در پایان خطاب به مسئولان انجمن روزنامه‌نگاری و بخش‌های دولتی مرتبط با حوزه رسانه حاضر در این نشست، تاکید کرد: یادداشتی را از طرف صنف خود آماده کنید که در آن به دلایل مخالفت خود با طرح سازمان نظام روزنامه نگاری اشاره شود و در اختیار نمایندگان قرار دهید چرا که باید امضای آن ها پس گرفته شود تا بتوان بررسی این طرح را ملغی اعلام کرد.

نمایندگان مجلس حامی دیدبانان شفافیت و صداقت در جامعه هستند

در ادامه فریده اولادقباد در رابطه با طرح سازمان نظام روزنامه‌نگاری گفت: متوجه شده ام که تدوین این طرح با حضور کارشناسان رسانه صورت نگرفته است بنابراین لازم است که متن آن اصلاح شده و حقوقدانان و مرکز پژوهش های مجلس بر روی آن کار کنند تا نتیجه نهایی ضمن اینکه به تائید شورای نگهبان می رسد دغدغه اهالی رسانه را نیز برطرف کند.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به نظر می‌رسد که در پی تدوین این طرح یک تعارض در منافع شکل گرفته باشد بنابراین پیشنهاد می کنیم که نشستی با حضور نمایندگان امضا کننده این طرح و کارشناسانی از اهالی رسانه برگزار شود تا مواردی که محل اختلاف بوده مورد بررسی قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: البته همکارانمان در این فراکسیون پیشنهاد دادند که پیش نویسی از ایراداتی که اهالی رسانه به طرح سازمان نظام روزنامه نگاری وارد می دانند، تهیه شود بنابراین می توان برای رفع ایرادات موجود بدان استناد کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: بی‌تردید خبرنگاران دیدبان دغدغه های جامعه هستند و پیوسته در جهت شفاف سازی و کشف حقایق فعالیت می کنند بنابراین چنانچه برای آن ها محدودیتی قائل شویم به طور قطع نظارت از بین می رود و دولت نیز بدون وجود ناظر و دیده بان به انواع فساد و آسیب دچار خواهد شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هم‌اکنون لازم است برای رفع دغدغه اهالی رسانه نشستی برگزار شود تا بررسی طرح کنونی براساس مواردی که مدنظر دارند پیش برود که در این صورت می توان امید داشت جامعه‌ای با کمترین رانت و فساد داشته باشیم.

نفی آزادی و استقلال روزنامه نگار از مشکلات موجود در این طرح است

در ادامه گیتا علی‌آبادی با ابراز خرسندی از اینکه مجلس توجه ویژه ای به حوزه روزنامه نگاری دارد، گفت: لایحه جامع نظام رسانه ای که سال ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت با این هدف تدوین شده بود که سازمانی برای حمایت از روزنامه نگاران تشکیل شود که به این مهم فارغ از نگاه جنسیتی بپردازد.

رئیس دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها تاکید کرد: متاسفانه مشکلاتی در رابطه با بند یک تا ۶۰ این لایحه مطرح شد که بعد از برگزاری جلسات مختلفی با حضور روزنامه نگاران حرفه ای و متخصصان علوم ارتباطات اجتماعی به دست آمده بود و نتیجه نیز این بود که لایحه فوق قابل اصلاح نیست و بهتر است تصویب نشود.

وی تصریح کرد: طرح کنونی نیز تفاوتی با لایحه قبل ندارد و تمام محتوی آن همچنان دارای ایراداتی است چرا که در این طرح نیز تعریف ناقصی از ماهیت حرفه و مسئولیت های روزنامه نگاری صورت گرفته، همچنین نگاه و رویکرد حاکمیتی در تدوین این طرح، نفی آزادی و استقلال روزنامه نگار و فعالیت های رسانه ای و تعارض منافع و دخالت مدیرمسئول در تعیین سرنوشت روزنامه نگار از دیگر ایراداتی است که بدان وارد دانسته شده است.

علی‌آبادی یادآور شد: موارد مندرج در این طرح نشان می دهد که افرادی که آن را تدوین کرده اند نسبت به حوزه روزنامه نگاری بی اطلاع هستند چرا که آن ها کارمند دولتی نیستند که بتوان استقلال این قشر را از آن ها گرفت.

وی در ادامه با انتقاد از نحوه صدور کارت هویت روزنامه نگاری که در این طرح لحاظ شده است، خاطرنشان کرد: ثبت نام روزنامه نگاران در یک مجموعه خاص برای آن ها محدودیت ایجاد می کند بنابراین این بخش باید به متخصصان محول شود تا با لحاظ آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات و حفظ استقلال روزنامه نگاران آن را ساماندهی کنند.

طرح کنونی مورد انتقاد تمام اهالی رسانه با دیدگاه های سیاسی مختلف قرار گرفته است

در ادامه نوروزی در بیان تاریخچه شکل گیری این لایحه، گفت: این لایحه در سال ۹۳، تحت عنوان لایحه سازمان نظام رسانه ای جمهوری اسلامی منتشر شد و بعد از انتشار با انبوهی از انتقادات روزنامه نگاران، حقوق دانان رسانه و اساتید علوم ارتباطات و رسانه مواجه شد تا جایی که آقای انتظامی معاون وقت در گفت وگو با روزنامه شهروند گفته بود به دلیل حجم انتقادات بررسی آن را متوقف می کنیم.

وی ادامه داد: بعد از آن در سال ۹۶ مجدد همان متن لایحه قبلی با ۵ درصد اصلاحات صورت گرفته در آن از طریق دولت مطرح و منتشر شد و بار دیگر مورد انتقاد اهالی حرفه روزنامه نگاری قرار گرفت اما متاسفانه دولت به آن اعتنا نکرد اما بعد از اینکه در کمیسیون فرهنگی دولت بررسی شد بار دیگر متوقف شد.

این حقوق دان رسانه یادآور شد: بررسی ها نشان می دهد که تمام حقوقدانان رسانه از هر دو جناح سیاسی یا حتی افرادی که در عامل سیاست بی طرف هستند بر این مهم اتفاق نظر دارند که تصویب طرح کنونی ضربه سنگینی به روزنامه نگاری حرفه ای می زند بنابراین بررسی آن مردود است.

نوروزی خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است این طرح از نظر ماهوی قابل قیاس با بررسی افراد در سایر حرفه ها همچون مهندسی، پزشکی و وکالت و … که بر مبنای حق آزادی اشتغال فعالیت دارند، نیست چرا که فعالیت آن ها منوط به داشتن مدرک تخصصی دانشگاهی است اما فعالیت در حرفه روزنامه نگاری براساس حق آزادی بیان بوده و قرار نیست برای آن مجوز و مدرک خاصی وجود داشته باشد ضمن آنکه نمی توان استقلال آن ها را محدود کرد مشروط بر اینکه تنها در مطالب خود فحاشی نکرده و افترا نزده باشند و این در حالی است که این طرح اصل استقلال روزنامه نگاری را تعطیل می کند.

وی اظهار کرد: در این طرح آمده که این سازمان با نظارت مستقیم هیاتی متشکل از سازمان های حکومتی فعالیت خواهد کرد که اعضای آن در هیات رسیدگی به تخلفات روزنامه نگاران نیز حضور دارند و نظر آن ها در صدور کارت هویت حرفه ای روزنامه نگاران نیز اثرگذار خواهد بود.

نوروزی عنوان کرد: یکی از مواردی که اشکالاتی را در این حوزه ایجاد می کند این است که حضور عوامل دولتی رکن اصلی این سازمان است که نظرشان در تائید صلاحیت روزنامه نگاران اثرگذار خواهد بود و این در حالی است که روزنامه نگاران باید دیدبان باشند و نباید هیچ قدرتی مانع از فعالیت آن ها در این خصوص باشد.

وی افزود: در این طرح روزنامه نگاران و مدیران مسئول روزنامه در یک صف قرار گرفته اند در حالی که تضاد منافع دارند و از نظر حقوقی نیز مدیران مسئول در حکم کارفرما و روزنامه نگار به عنوان کارگر محسوب می شود.

نوروزی با اشاره به یکی دیگر از ایرادات وارد شده به این طرح، گفت: هم اکنون در این طرح آمده که افرادی که از مدرک کارشناسی و بالاتر در رشته های غیرمرتبط از دامپزشکی تا الهیات برخوردار باشند به شرط قبولی در آزمون و طی دوره کارآموزی می توانند عضو سازمان نظام روزنامه نگاری شوند.

این حقوقدان رسانه با انتقاد از لحاظ سیستم نظام تنبیهی برای روزنامه نگاران در این طرح، یادآور شد: هیات نظارتی که برای فعالیت در این سازمان تعیین می شود می تواند به تخلفات در این حوزه رسیدگی کرده و برای جرائم صورت گرفته از تعلیق کارت هویت حرفه ای تا اعمال محرومیت دائمی از حرفه روزنامه نگاری می توانند در نظر بگیرند بنابراین براساس این طرح نگاه بسیار سختگیرانه ای به حرفه روزنامه نگاری صورت گرفته است.

خواستار پس گرفتن امضا نمایندگان در این طرح هستیم

در ادامه فرامرزیان گفت: ما باید هدف از تدوین این طرح را بررسی کنیم تا مشخص شود که قرار است کدامیک از مشکلات روزنامه نگاران با تصویب آن حل شود و چه اقداماتی را درحوزه اجرایی باید برای آن متصور شویم چرا که اگر این مهم محقق نشود به طور حتم اشتباهات بعدی هم پیش خواهد آمد.

رئیس انجمن روزنامه نگاران زن ایران تصریح کرد: بی تردید تصویب این طرح نمی تواند به تامین امنیت شغلی روزنامه نگاران و بهره مندی آنان از خدمات بیمه منتهی شود ضمن اینکه سازمان نظام روزنامه نگاری نمی تواند یک سازمان تنظیم گر باشد.

وی افزود: با ساختار کنونی که برای سازمان نظام روزنامه نگاری تعریف شده بود اصل حرفه روزنامه نگاری زیر سوال می رود ضمن اینکه براساس موارد مندرج در این طرح اختیارات قضایی در آن قابل تفویض نیست از سوی دیگر تنبیهاتی که علاوه بر مجازات های قبلی که برای روزنامه نگاران اعمال می شد این حرفه را به شغلی پرمخاطره تبدیل می کند.

فرامرزیان در پایان به این نکته اشاره کرد که تصویب این طرح باعث می شود که دست و پای روزنامه نگاران بسته شده و به کارمندانی حقوق بگیر و فرمانبردار تبدیل شوند و به طور قطع به دلیل ایجاد اختلال بر روند آزادی بیان به چالش جدیدی تبدیل خواهد شد.

تدوین این طرح حاصل تصمیم عجولانه دولت بود

کریمی با اشاره به اینکه از سه زاویه تجارب و سوابقش، فعالیت در سمت معاونت خبر و جایگاهی که در کانون صنفی روزنامه نگاران دارد این طرح را مورد بررسی قرار داده است، گفت: از ۶۰ ماده مندرج در این طرح بعضی قابل دفاع بوده و به کرامت روزنامه نگار نزدیک است اما در این طرح از ارائه تعریف کار روزنامه نگاری عاجز مانده اند.

وی یادآور شد: تعریف صحیح روزنامه نگار این است که بتواند آزادانه، مقتدرانه و خلاقانه فعالیت کند که این در حالی است که در ایران اغلب روزنامه نگاران هم با یک سری فشارهای کاری درون سازمانی و هم محدودیت های بیرونی مواجه هستند.

سخنگوی کانون انجمن های صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران تاکید کرد: به نظر می رسد دولت تلاش می کند با ارائه و تصویب یک برگ از حرفه روزنامه نگاری ژست تبلیغاتی برای خود درست کند اما نباید فراموش کرد که این امور به دولت های دیگر نیز رسیده و همچون ابزار محکمی برای کنترل کار روزنامه نگاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه در تدوین این طرح یک نوع انحصارطلبی و استبداد رأی مشاهده می شود، تصریح کرد: ظاهرا دولت در تدوین این طرح عجولانه حرکت کرده و به دنبال در اختیار گرفتن روزنامه نگاران بوده است ضمن اینکه مفاد این طرح باعث می شود بین خبرنگار و مجموعه مدیران و دبیران یک رسانه گسست ایجاد شود.

کریمی در پایان افزود: مفاد این طرح نشان می دهد که روح حاکم بر آن از بخشی از قوانین مصرح عبور کرده و حوزه اخلاق را محدود کرده است بنابراین اطمینان دارم که این طرح در مجلس نیز مورد انتقاد قرار خواهد گرفت.

 

برچسب‌ها:

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of