جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ Friday 29 March 2024

مدیرکل بنادر ودریانوردی خوزستان:

ساخت بندر بزرگ خلیج فارس در دستور کار سازمان بنادر قرار گرفت

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: با توجه به تکمیل ظرفیت بندر امام خمینی (ره) طی سال‌های آینده، طرح ساخت بندر بزرگ خلیج فارس در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا بهروز آقایی روز پنج‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در مجتمع بندری امام خمینی (ره) افزود: در زمان حاضر ٧۵ درصد ظرفیت بندر امام خمینی (ره) تکمیل شده و طبق استانداردهای بین‌المللی بنادری که بالای ۶٠ درصد تکمیل ظرفیت شده باشند باید به سمت توسعه و احداث اسکله‌های جدید بروند؛ از این رو از ۶ ماه گذشته احداث بندر بزرگ خلیج فارس در سازمان بنادر و دریانوردی مطرح و مطالعات اولیه آن انجام شده است.

وی درخصوص مشخصات بندر بزرگ خلیج‌فارس تاکید کرد: این بندر با “درفت” بین ٣۵ تا ۴٠ متر عمیق‌ترین بندر در حوزه خلیج فارس و منطقه محسوب خواهد شد.

آقایی بیان کرد: ازآنجاکه جانمایی در نظر گرفته شده برای ساخت بندر بزرگ خلیج فارس در جوار بندر امام خمینی(ره)، متصل به همه سامانه حمل‌ونقلی است هزینه‌های جابه‌جایی کالا از طریق این بندر به کمترین سطح خود خواهد رسید.

خوزستان یک استان بزرگ دریایی و ساحلی کشور است

مدیرکل بنادر ودریانوردی خوزستان با بیان اینکه برخی خوزستان را به عنوان یک استان نفتی می‌شناسند اما این استان یکی از اصلی‌ترین استان‌های دریایی کشور است، گفت: ٢۵ درصد سواحل کشور به طول یک هزار و ۱۸۶ کیلومتر در استان خوزستان واقع شده و این استان در مجموع دارای ٣٠٠ کیلومتر مرز دریایی است.

وی ظرفیت بنادر خوزستان را ٨٠ میلیون تُن در سال اعلام کرد و افزود: در این میان ظرفیت تخلیه و بارگیری انواع کالا در بندر امام خمینی (ره) ۶٠ میلیون تُن است.

آقایی اظهارکرد: در نیمه نخست امسال ٢٢ هزار ساعت حجم علمیات دریایی در بنادر خوزستان صورت گرفته و بیش از هشت هزار پهلوگیری و جداسازی شناورها انجام شده‌ است.

وی بندر امام خمینی (ره) را بزرگترین بندر تجاری کشور ارزیابی و خاطرنشان کرد: این بندر دارای “درفت” بیش از ١۴ متر و ۴٠ پست اسکله فعال است همچنین این بندر بیش از ٧۵ درصد جمعیت کشور را در پسکرانه خود دارد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در ادامه با اشاره به موجودی کالاهای اساسی در بندر امام خمینی (ره) بیان کرد: از ابتدای امسال تا کنون ١٢ میلیون تن کالای اساسی در این بندر تخلیه شده که از این میزان ١٠ میلیون تُن کالای اساسی نیز از این بندر خارج شده‌است.

وی افزود: طی ۹ ماه امسال ١٠٠ هزار TEU کانتینر نیز در این بندر از طریق ٢٢٠ شناور پهلوگرفته تخلیه شده که ١٠ درصد این حجم از طریق ناوگان ریلی و ٩٠ درصد با استفاده از کامیون از بندر خارج شده است.

آقایی در خصوص تعداد شناورهای متوقف در لنگرگاه بندر امام خمینی (ره) نیز گفت: در زمان حاضر ۳۲ فروند کشتی به علت مشکلات اسنادی بر روی آب مانده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سه میلیون و ۴٨٠ هزار تن کالای اساسی در انبار موجود است، افزود: در مجموع کالای اساسی باقیمانده در لنگرگاه و اسکله و انبار بندر امام خمینی (ره) پخج میلیون و ٧٠۴ هزار تُن است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به دلایل توقف شناورها در لنگرگاه بندر تاکید کرد: این میزان کشتی عمدتا مشکلات اسنادی ارزی یا رد و بدل اسناد بین فروشنده و خریدار دارند، اما در دی ماه بخشی از مشکلات مرتفع شد و با خروج کالا، ۶ میلیون و ۴٠٠ هزار تُن کالای موجود در انبار به پنج میلیون و ٧٠٠ هزار تُن رسید.

وی در خصوص لایروبی آبراه اروندرود نیز گفت: ما راغب به لایروبی دهانه اروندرود هستیم و چهار لایروب به این منطقه اختصاص داده‌ایم زیرا معتقدیم لایروبی این منطقه بنادر خرمشهر و آبادان را احیا خواهد کرد اما طرف عراقی تمایل چندانی به لایروبی این آبراه راهبردی ندارد البته عراق در حال سرمایه‌گذاری در بنادر فاو و ام‌القصر است و نیازی به لایروبی اروندرود احساس نمی‌کند.

بر اساس قرارداد ۱۹۷۵الجزایر حاکمیت ایران و عراق بر اروندرود مشترک است و ۲کشور در لایروبی و امنیت کشتیرانی در آن مسئول هستند.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of