جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ Friday 29 March 2024

موسوی زاده:

اهواز در جذب سرمایه‌گذار مشکل دارد

عضو شورای شهر اهواز گفت: در واقعیت در بحث سیستم جذب سرمایه‌گذار سیستم اداری در استان مشکل دارد و معیوب است و تمام مشکلات به شهرداری برنمی‌گردد.

عضو شورای شهر اهواز گفت: در واقعیت در بحث سیستم  جذب سرمایه‌گذار سیستم اداری  در استان مشکل دارد و معیوب است و تمام مشکلات به شهرداری برنمی‌گردد.

 کلانشهر اهواز در حادثه سیلاب اخیر به علت همجواری با رودخانه کارون دچار مشکلاتی  از قبیل آسیب رسیدن به تاسیسات زیر ساختی شهر شد و این اتفاق سبب شد که همان اندک داشته‌های شهرداری اهواز در زمینه زیرساخت‌ها تا مرز تخریب و در پاره‌ای از نقاط تخریب شود.

با فروکش کردن سیلاب نه تنها موضوع سیلاب خاتمه پیدا نمی‌کند بلکه کار اصلی مسئولان و متولیان امر در موضوعات مربوط به پساسیلاب آغاز می‌شود و شهرداری کلانشهر اهواز نیز به عنوان یک نهاد خدمات رسانی به حوزه شهری از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین با سید محسن موسوی زاده عضو شورای شهر اهواز و رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر اهواز درباره میزان خسارت، دلایل خسارت و راه‌کارهای مورد نیاز برای جبران خسارت‌های به بار آمده در کلانشهر اهواز به گفت‌وگو نشستیم.

سید محسن موسوی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ،با اشاره به موضوع مشکلات بعد از سیلاب اظهار داشت: گذر رودخانه کارون از وسط کلانشهر اهواز سبب شد از شهرک اندیشه در شرق رودخانه کارون (آخرین نقطه اهواز به سمت شیبان) تا مسیر کوت‌عبدالله و از طرف دیگر از مسیر سیدخلف تا بیمارستان بقائی توسط نیروهای شهرداری و سایر نیروهای مردمی و امدادی سیل بندهایی جهت جلوگیری از پیشروی آب احداث شد.

شهرداری کلانشهر اهواز ۴۵ روز به تنهایی در مناطق سیلابی فعالیت داشت

وی با بیان اینکه سیل بندهای احداث شده به ویژه تعدادی که در وسط شهر و زیر پل‌ها احداث شدند که در راستای پاکسازی مناطق یاد شده بعد از سیلاب باید جمع آوری می‌شدند، افزود: شهرداری کلانشهر اهواز به مدت ۴۵ روز در کنار توقف فعالیت های عمرانی شهرداری تمام هزینه‌ها و امکانات این نهاد شهری به مشکلات پیش آمده از سیلاب اختصاص داده شد.

عضو شورای شهر اهواز ادامه داد:  بعد از سیل نیز شهرداری اهواز ناچار بود که برای جمع کردن سیل بندها در سطح شهر به اجاره وسایل نقلیه و ماشین آلات مورد نیاز برای جمع‎‌آوری خاک‌های روی هم انباشته شده برای سیل‌بندها بپردازد.

وی با بیان اینکه سیلاب برای احداث سیل‌بندها با تخریب برخی از نقاط جاده‌های ساحلی، جدول‌ها، فضای سبز و نشست جاده ساحلی زیر پل نادری از سمت غربی و زیر پل چهارشیر از سمت شرق را در برداشت، گفت: فضای سبز در دو طرف رودخانه کارون تقریبا تخریب و از بین رفته است که نمونه بارز این موضوع را می‌توان در پارک مالیات، ربیع ، پارک ۴۲ هزار هکتاری کیانپارس و نقاطی که قبل از وقوع سیلاب بهترین مکان برای استراحت و تفریح شهروندان بود؛ مشاهده کرد.

موسوی زاده گفت: بنابراین شاید به ظاهر درست است که آب وارد خیابان‌های شهر اهواز نشد اما در مقابل تاسیسات شهرداری، پارک‌ها و فضای سبز این کلانشهر به شدت تخریب شد و حدود یک ماه که جاده ساحلی اهواز بسته بود سبب ایجاد ترافیک در شهر و وقوع مشکلات متعددی برای مردم شد.

وی ادامه داد: شهرداری بعد از سیلاب تنها است در حالی که ما بارها عنوان کردیم با توجه به شرایط به وجود آمده نباید شهرداری تنها بماند زیرا ما در آستانه عید فطر قرار داریم و شهرداری باید با تمام توان شهر را برای میزبانی از شهروندان در عید فطر آماده و کاستی‌های موجود را مرتفع کند.

عضو شورای شهر اهواز ادامه داد: شهرداری یک هزار نفر نیرو برای پاکسازی فضای شهری و جاده ساحلی بسیج کرده است اما این موضوع در واقع فقط پاکسازی ظاهری است زیرا بازسازی جاده‌های ساحلی و فضای سبز بودجه هنگفتی نیاز دارد به طوری که به جرات می‌توان گفت بالای ۲ هزار میلیارد تومان تاسیسات شهرداری متضرر شده است.

سیستم فاضلاب شهری خسارت هنگفتی به شهرداری در زمینه آسفالت وارد کرد

وی افزود: ورود سیلاب به غرب اهواز پیش‌بینی نشده بود اما در سیلاب شاهد بودیم که به علت منحرف کردن آب کرخه از طریق کانال چمران؛ آب به سمت غرب مناطق اهواز ورود کرد و سبب آبگرفتگی مناطق عین۲، گلدشت، سیاحی، ملاشیه و سایر نقاط شد که شهرداری در این مناطق نیز باید خدمات مطلوبی را برای شهروندان ارائه دهد تا در صورت تکرار این قبیل حوادث شاهد مشکلات به بار آمده نباشیم.

موسوی زاده با بیان اینکه با وجود گذشت بیش از یک ماه از تمام شدن سیلاب اما همچنان درگیر تخلیه سیلاب از مناطق عین۲ و گلدشت هستیم درباره برنامه شهرداری برای رسیدگی به مناطق حاشیه‌ای شهر اهواز گفت: شهرداری در زمان وقوع سیلاب بیش از توان و ظرفیت برای رفع مشکلات فعالیت کرد در حالی که در اینچنین مواقع مدیریت بحران باید مشکلات را رفع می‌کرد اما شهرداری مدیریت بحران سطح شهر را به عهده گرفت.

وی تصریح‌کرد: ایجاد سیل بند یا ترمیم کانال سلمان، چمران و ذهاب نیشکر دهخدا به عهده شهرداری نیست بلکه باید سازمان جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و مدیریت بحران وارد میدان شوند البته شورای شهر اهواز نیز برای رسیدگی به موضوعات پیش آمده در زمان وقوع سیلاب و بعد از سیلاب با مسئولان مدیریت بحران، استاندار خوزستان و سایر مسئولان جلساتی برگزار شد و در این جلسات خواستار حمایت و رفع مشکلات در هر حوزه شدیم.

وی درباره کانال آب که از پشت منطقه زردشت می‌گذرد، گفت: کانال موجود در پشت منطقه زردشت باید هرچه سریعتر احیا و لایروبی شود تا با جابجایی آب از آبگرفتگی منطقه بکاهد همچنین کانال چمران که از سمت حمدیه آغاز می‌شود و تا منطقه ملاشیه دچار شکستگی شده باید ترمیم شود و زهاب نیشکر دهخدا که از غرب ملاشیه و عین۲ نیازمند تدبیرات لازم  است.

وی با بیان اینکه بالای ۲۰۰ هکتار از فضای سبز اطراف جاده ساحلی آسیب دیده است، گفت: به دلیل معیوب بودن سیستم فاضلاب شهری کلانشهر اهواز وقتی که سطح آب رودخانه بالا آمد شاهد پس‌زدگی فاضلاب در اغلب نقاط اهواز بودیم  به طوری که در برخی از خیابان‌ها با سیلاب فاضلاب مواجه شدیم.

موسوی زاده ادامه داد: جاری شدن فاضلاب در خیابان‌ها سبب آسیب رسیدن به آسفالت مناطق و تاسیسات شد به طوری که اگر بخواهیم فقط به آسیب‌های ناشی از پس‌زدگی فاضلاب در مناطق اهواز بپردازیم باید هزینه‌های گزافی را برای جبران پرداخت کنیم.

عضو شورای شهر اهواز گفت: فاضلاب تصفیه خانه شرق اهواز سال گذشته توسط معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد اما همچنان شاهد برگشت فاضلاب به رودخانه کارون هستیم و این موضوع سبب می‌شود که با افزایش سطح آب رودخانه، مجددا شاهد پس زدگی فاضلاب در شرق و غرب اهواز باشیم.

دولت باید اعتبار جداگانه‌ای برای شهرداری اهواز در نظر بگیرد؛ جبران خسارت‌های ناشی از سیلاب از توان شهرداری خارج است

وی تصریح‌کرد: ۳ قرارداد برای آسفالت، لکه گیری سطح شهر و مناطق حاشیه منعقد شده و ۵ اکیپ نیز از سوی سازمان عمران برای لکه گیری‌های آسفالت در سطح مناطق مختلف اهواز فعال شده است.

عضو شورای شهر اهواز گفت: با میزان اعتباراتی که در شهرداری وجود دارد امکان رفع تمام مشکلات وجود ندارد بنابراین باید از میزان اعتباراتی که دولت برای سیل زدگان در نظر گرفته است برای شهرداری اهواز نیز سقف ویژه‌ای را در نظر بگیرد تا شهرداری بتواند از این طریق مشکلات به وجود آمده را رفع کند.

عضو شورای شهر اهواز گفت: حال که سیلاب فروکش کرده لازم است متخصصین امر سازمان آب ارزیابی کنند زیرا بستر رودخانه  بیشتر از گذشته مملو از رسوبات شده  و تمام درختان و بیشه‌های رودخانه زیر گل‌ولای مدفون شدند بنابراین یکی از حیاتی‌ترین فعالیت‌ها در حال حاضر لایروبی رودخانه کارون توسط وزارت کشور است و اگر این امر مهم انجام نشود مشکلات دیگری به وجود می‌آید.

مناطق سیدخلف و زوویه غیر مجاز نیستند

موسوی زاده درباره شایعات منتشر شده درباره مناطق سید خلف و زوویه در زمان وقوع سیلاب گفت: قدمت منطقه سید خلف از کیانپارس بیشتر است به طوری که منطقه کیانپارس زمین‌های کشاورزی سیدخلف بود بنابراین  منطقه سید خلف بر روی مناطق ساخته نشده است بلکه در ساحل رودخانه  برای تکمیل جاده ساحلی به سمت پل نهم که در دست ساخت است با هماهنگی شهرداری یا بدون  هماهنگی نخاله‌هایی کنار ساحل ریخته شد که بعدها به عنوان زیرسازی برای جاده ساحلی استفاده شد و حدود ۵ الی ۶ واحد منزل نیز به صورت غیرمجاز ساخته شد که با شناسائی آن‌ها هشدارهای لازم داده شد.

وی با بیان اینکه به ساکنان این منازل گفته شده که در مسیر جاده ساحلی هستید بنابراین باید منازل خود را تخلیه کنند، ادامه داد: منطقه زوویه تعدادی خانه وجود داشت که سازمان آب و برق دستور تخلیه آن‌ها را داده بود و قرار بود منازل را از آن‌ها خریداری یا با زمینی دیگر معاوضه شود البته در زمان وقوع سیلاب آب به منازل آن‌ها نرسید اما باید تخلیه شوند.

فرصت سوزی در سرمایه گذاری به علت سیستم معیوب بروکراسی اداری در ادارات استان خوزستان

وی درباره وضعیت سرمایه‌گذاری در اهواز اظهار داشت: در سال ۷۲  یک چنین سیلاب‌ سنگینی داشتیم و بعد از این دوران امسال شاهد سیلابی با آن عظمت شدیم بنابراین در این بازه زمانی ۲۵ سال ما سیلابی نداشتیم در نتیجه نمی‌توان سیلاب را عاملی تلقی کرد که مانع از سرمایه‌گذاری و جلب سرمایه‌گذار باشد.

عضو شورای شهر اهواز گفت: اما در واقعیت در بحث سیستم  جذب سرمایه‌گذار سیستم اداری  در استان مشکل دارد و معیوب است و تمام مشکلات به شهرداری برنمی‌گردد، به عنوان مثال اگر شهرداری بخواهد سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاری در اهواز دعوت کند  اما علاوه بر شهرداری سایر دستگاه‌ها نیز باید برای جذب و تسریع امر سرمایه‌گذاری شوند.

وی افزود: سرمایه‌گذاران با حضور در اهواز در کنار دیدن فرصت‌های سرمایه‌گذاری  مطمئن باشند که بازگشت سرمایه آن‌ها  انجام می‌شود اما این قبیل افراد به حدی در بروکراسی اداری قرار می‌گیرند که  از سرمایه‌گذاری در اهواز منصرف و  در شهرهایی دیگر که اطلس‌های سرمایه‌گذاری آماده‌ای دارند؛ سرمایه‌گذاری می‌کنند.

موسوی زاده گفت: اگر مسئولان استان برای رفع موانع سرمایه‌گذاری  همت کنند بدون شک نه تنها به سرمایه‌گذار خارج از استان نیاز نداریم بلکه سرمایه‌گذاران خوزستانی که در استان‌ها و کشورهای دیگر در حال سرمایه‌گذاری هستند سرمایه خود را به استان خوزستان و اهواز منتقل می‌کنند.

وی ادامه داد: شهرداری این آمادگی را دارد اقدام به تسریع‌های لازم در زمینه صدور پروانه کند تا سرمایه‌گذار با یک انگیزه بیشتری به امر سرمایه‌گذاری در اهواز بپردازد و با در اختیار قراردادن زمین‌های شهرداری با سرمایه‌گذاران به صورت مشارکتی نیز کار کنیم.

عضو شورای شهر اهواز گفت: از مقام معظم رهبری خواستاریم که در بخش بنیاد برکت، فرمان امام و دستگاه‌هایی که زیر نظر رهبری هستند برای ارائه خدمت به خوزستان اختصاص و برای مناطق حاشیه‌ای شهر اهواز بودجه ویژه‌ای را در نظر بگیرند زیرا با اعتبارات موجود محرومیت‌های ایجاد  شده رفع نمی‌شوند.

از نظریات جامعه دانشگاهی استقبال می‌کنیم

وی درباره پیشنهاد جامعه دانشگاهی به شهرداری و شورای شهر گفت: دانشگاه به عنوان یک نهادی که در واقع فکر ساز و برنامه ساز است نه تنها در کنار شهرداری بلکه باید در کنار تمام مجموعه‌های فعال در استان فعال باشند و ما نیز از این پیشنهاد دانشگاه استقبال می‌کنیم و از تمام نخبگان نیز تقاضا داریم در زمینه مشکلات و مدیریت شهر کمک‌کار شهرداری و سایر مجموعه‌ها باشند.

موسوی زاده افزود: در زمینه سیل اگر مسئولان از همان ابتدا نظر اهالی دانشگاه را می‌خواستند قطعا با خسارات کمتری مواجه بودیم  اما متاسفانه آنگونه که باید از نظرات این جامعه استفاده نمی‌شود و به عنوان عضو شورای شورا  از همفکری با آن‌ها استقبال می‌کنم.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of