پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ Thursday 18 April 2024

تخلیه کالاهای اساسی در بندر امام خمینی با رشد مواجه شد

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: با وجود تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان ولی تخلیه کالاهای اساسی در بندر امام خمینی با رشد مواجه شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عادل دریس عصر امروز در نشست خبری در محل مجتمع بندری امام خمینی اظهار کرد: در شرایط تحریم‌هایی که علیه ملت ایران صورت گرفت شاهد محدودیت‌های بی شماری بودیم ولی با وجود این، ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بندر امام خمینی بهبود یافت.

وی افزود: آمارهای ارائه شده ناشی از واردات کالا به خصوص کالاهای اساسی نشان می‌دهد شرایط واردات بهبود یافته و همکاران ما برای رساندن کالاهای اساسی به شهرهای مختلف کشور به شدت تحت فشار بودند.

دریس بیان کرد: در این مدت به صورت شبانه روزی برای واردات کالا تلاش کردیم و این امر باعث شد نه تنها باعث شد سازمان بنادر برای این ظرفیت سازی صورت گرفته، ورود کند بلکه بخش خصوصی هم ورودی جدی به موضوع واردات کالا داشت.

مدیرکل بنادر خوزستان با اشاره به اینکه ظرفیت درجای کالای اساسی در بندر امام سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن است، بیان کرد: ما در این بندر برای سه میلیون و ۴۰۰ تن غلات و ۴۰۰ هزار تن روغن خوراکی ظرفیت داریم.

استفاده از ظرفیت ریلی

دریس با اشاره به اینکه در مدت اخیر رویکرد ما به استفاده از ظرفیت ریلی به حمل کالای وارداتی به سایر نقاط کشور نیز استفاده کنیم، گفت: در مدت اخیر ۱۰ ایستگاه ریلی ما به ۱۹ ایستگاه افزایش یافت و ظرفیت اسمی ریلی نیز به ۲۸ هزار تن افزایش یافت که کمک شایانی برای حمل و نقل کالا ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه افزایش سرعت زمان تخلیه کشتی‌ها برای ما بسیار مهم بود، بیان کرد: با روش‌های قبلی به طور متوسط ۸ تا ۱۰ روز متوسط تخلیه کالا از یک کشتی متوسط زمان صرف می‌شد ولی اکنون سرعت بهبود یافته و حتی چند پایانه مکانیزه غلات برای ما مصوب شد.

مدیرکل بنادر خوزستان همچنین به فعالیت‌های بندری در بندر امام خمینی اشاره کرد و گفت: بیش از ۲۲ میلیون تن فعالیت بندری و صنایع همجوار در بخش صادرات و واردات داشته‌ایم که این امر نشان از رشد ۲۱ درصدی در این زمینه است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال، هشت میلیون و ۴۵۰ هزار تن کالای اساسی از طریق بندرامام خمینی وارد کشور شده است، تصریح کرد: این امر نشان از رشد ۲۲ درصدی تخلیه کالا در بندر امام نسبت به مدت مشابه سال قبل است. همچنین امسال تاکنون هشت میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالاهای اساسی از بندر امام ترخیص و به شهرهای مختلف کشور منتقل شده است که این موضوع نیز نشان ۱۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

رشد میانگین تخلیه

دریس با اشاره به اینکه بیش از ۷.۵ میلیون تن کالا به صورت جاده‌ای و ۸۱۲ هزار تن ریلی جابه جا شده است که رشد هفت درصد را نشان می‌دهد، گفت: میانگین روزانه تخلیه از کشتی ۳۷ هزار تن در سال ۹۹ به ۴۵ هزار تن در ۱۴۰۰ رسیده که رشد ۲۲ درصدی داشته است.

وی با اشاره به رشد میانگین تخلیه کالا در سال جاری توضیح داد: برای نمونه فروردین ماه امسال میانگین روزانه تخلیه کالا در این بندر ۴۳ هزار تن بوده ولی شهریورماه امسال به ۴۵ هزار تن رسیده است. همچنین میانگین بارگیری نیز از روزانه ۳۵ هزار تن در فروردین به ۴۵ هزار تن روزانه در شهریورماه امسال رسید که این مسائل با هماهنگی بی شماری بین وزارت خانه‌ای و دستگاهی به دست آمده است.

دریس به موجودی کالای ذخیره شده در بندرامام خمینی نیز اشاره کرد و گفت: هم اینک دو میلیون و ۹۳۵ تن کالای اساسی در بندرامام خمینی موجود است که این امر رشدی ۲۴ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. البته سه ماه قبل این میزان ذخیره کالا در بندرامام خمینی حتی به سه و نیم میلیون تن هم رسید که با تلاش مضاعف صورت گرفته بخش عمده‌ای از آن ترخیص شد.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of