چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ Wednesday 24 April 2024

رئیس‌کل دادگستری خوزستان::

رویکرد جدید دستگاه قضایی استان سوق دادن پرونده‌ها به صلح است

رئیس‌کل دادگستری خوزستان گفت: سوق دادن پرونده‌های قضائی به امر صلح و سازش از رویکرد جدید دستگاه قضاست و این امر می‌تواند در رفع کدورت، اختلافات بین مردم و… تأثیر بسزایی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین صادق مرادی در جلسه ستاد صبر استان خوزستان گفت: با توجه به تأکید دین مبین اسلام، قرآن، پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (س) به ترویج فرهنگ صلح و سازش در جامعه، ستاد ملی صبر در کنار شورای حل اختلاف تشکیل و راه‌اندازی شد.

وی افزود: در این میان لازم است که سایر دستگاه‌ها برای افزایش سطح آگاهی‌های اجتماعی – رفتاری و ارتقای سلامت اخلاقی و رفتاری افراد با این ستاد همکاری داشته باشند تا با واقع‌بینی بیشتر شاهد ایجاد صلح و سازش، رفع اختلاف‌ها و پیشگیری از تبدیل آنها به خصومت‌ها باشیم.

رئیس‌کل دادگستری خوزستان ادامه داد: کلمه صبر از سه عنوان صلح، بخشایش و رضایت گرفته شده و هدف از تشکیل این ستاد گسترش، توسعه و ترویج فرهنگ صلح و سازش در بین مردم و جامعه است.

حجت الاسلام و المسلمین مرادی اظهار کرد: امروز لازم است که جامعه با اهمیت و ساز و کار ستاد صبر بیشتر آشنا شود تا نقش آن در برطرف کردن اختلاف‌های افراد پررنگ‌تر و برجسته‌تر شود و عموم افراد از ظرفیت بیش از پیش آن بهره ببرند.

در ادامه این جلسه معاون قضائی و رئیس اداره شوراهای اختلاف خوزستان گفت: یکی از اسناد بسیار مهمی که در دو سال اخیر در قوه قضائیه تدوین شده و راهکارها و خط و مشی آن را ترسیم می‌کند، سند تحول قضائی است.

علیرضا باوی افزود: در این سند هفت مأموریت مهم برای دستگاه قضائی تعریف شده که یکی از اهداف آن، سوق دادن رسیدگی پرونده‌ها به صلح و سازش و استفاده از جایگزین‌های قضائی است و بر همین مبنا تمامی مسئولیت‌ها را به شورای حل اختلاف محول کرده که امید است که موفقیت‌های خوبی در این زمینه صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: صبر عبارتی از ارزشمندترین مفاهیم انسانی و اخلاقی است که اگر جامعه به سمت این مفاهیم سوق داده شود قطعاً اثر آن انسجام، امنیت، آرامش صلح و سازش و صفا در جامعه خواهد بود و اگر به همان اندازه از این مفاهیم فاصله گرفته شود، نزاع، درگیری، ناامنی و مشکلات دیگر در جامعه به وجود می‌آید؛ بنابراین ستاد صبر به موجب اساس‌نامه با استفاده از ظرفیت نخبگان، معتمدان، مصلحان، فرهنگیان و دیگر اقشار مسائل صلح و سازش استان را نظام‌مند و هدفمند کند.

باوی به آمار عملکرد شوراهای حل اختلاف استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: ۱۷۰ هزار پرونده در سال گذشته وارد شوراهای حل اختلاف استان شده‌اند و به همین میزان، پرونده‌ها مختومه شده است که ۳۵ هزار پرونده معادل ۳۲ درصد از مجموعه پرونده‌های وارده، توسط اعضای شوراهای حل و منتهی به صلح و سازش شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان در این جلسه نیز اظهار کرد: این معاونت در سال‌های گذشته و با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها در امر صلح و سازش با شورای حل اختلاف و ستاد صبر، همکاری و تعامل خوبی و مطلوبی داشته و این همکاری‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالحمید امانت بهبهانی افزود: در بحث ستاد صبر که قبلاً زیرمجموعه معاونت فرهنگی بود، برنامه‌ها و فعالیت‌های بسیار خوبی برگزار و نتایج مطلوبی در سطح استان انجام شد و امید است که با همکاری و هم‌افزایی بیش از پیش شاهد گسترش و توسعه فرهنگ صبر در جامعه باشیم.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of