سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ Tuesday 23 April 2024

استاندار خوزستان:

نتایج انتخابات شورای اهواز فردا اعلام می‌شود

استاندار خوزستان بر اهمیت شمارش دقیق آرای مردم و صیانت از آنها تأکید کرد و گفت: نتایج انتخابات شوراهای شهر و روستای شهر اهواز حداکثر تا امشب یا فردا اعلام می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم سلیمانی دشتکی عصر امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نتایج انتخابات شوراهای شهر و روستا در استان خوزستان به غیر از شهر اهواز سایر شهرستان‌ها آرا شمارش و نتایج اعلام شده است و چند شهرستان مثل آبادان و باغلمک با تأخیر اعلام شد.

وی افزود: انتخابات در اهواز از پیچیدگی خاصی برخوردار است که سیستم اخذ رأی دستی و الکترونیکی در روز انتخابات دچار اشکال شد؛ برخی سیستم‌های الکترونیکی با تأخیر آغاز به کار کرد و سیستم دستی جایگزین آنها شد و سیستم‌های الکترونیکی نیز بعد از آماده شدن در غروب با جمعیت بسیار زیاد مردم در برخی شعب و صفوف طولانی آنها مواجه شد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: برای رفاه حال مردم و برای رعایت مباحث مرتبط با کرونا مجوز گرفته شده تا در کنار صندوق الکترونیکی نیز صندوق دستی اضافه شوند؛ بنابراین مجدداً صندوق دستی وارد میدان شده و این در حالی است که قرار بود که شهر اهواز به صورت کامل الکترونیکی برگزار شود و برای همین در شمارش برخلاف برنامه تمام الکترونیک باید برای شمارش و تجمیع آرا دستی نیز مجوز گرفته می‌شد.

سلیمانی دشتکی با اشاره به فعال بودن ۵۳۳ صندوق اخذ رأی در اهواز ادامه داد: صبح اول وقت در ستاد تجمیع آرای اهواز حاضر شدم تا پیشبرد سرعت، کمیت و کیفیت را به صورت همزمان رصد کنم؛ مفهوم سرعت و دقت توأم با هم یعنی اینکه حقی از کسی نادیده گرفته نشود.

وی عنوان کرد: درخواست افزایش تعداد کاربران را داشتیم که انجام این کار نیز منوط به اخذ پسورد از مرکز فناوری وزارت کشور بود؛ ساعت ۱۳ امروز پسورد ورودی و خروجی در اختیار قرار گرفت و کاربران را از ۱۰ نفر به ۲۰ نفر افزایش دادیم.

استاندار خوزستان اضافه کرد: طبق برآورد انجام شده قرار بود که در ساعات آخر امشب نتایج اعلام شوند ولی به خاطر اینکه نباید کمیت فدای صحت شود بار دیگر تعداد کاربران را به ۴۰ نفر افزایش دادیم؛ عملاً کاربران جدید نیز تا دقایقی دیگر کار خود را شروع می‌کنند چون برای فعالیت آنها نیز باید یک شخص معتمد و مورد تأیید حراست و عوامل امنیتی انتخاب می‌شد تا شک و شبهه‌ای در آن ایجاد نشود.

سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه افزایش تعداد کاربران باعث افزایش روند تجمیع آرا می‌شود، بیان کرد: کاربران فعال شده در مجموع هر ساعت میان ۴۰ – ۵۰ صندوق را تجمیع می‌کنند و تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهیم که هیچ‌گونه خدشه‌ای به مردم وارد نشود؛ امروز تمام جلسات خود را تعطیل و به صورت تلفنی و حضوری سلامت انتخابات را در استان به ویژه اهواز پیگیری کردم.

وی درخواست کرد: از تمام مردم و کاندیدا درخواست می‌کنم که به جای شایعات اخبار را از منابع رسمی بگیرند؛ مدیران روابط عمومی فرمانداری و استانداری، رئیس و دبیر انتخابات خوزستان و همچنین فرماندار نسبت به اعلام اطلاعات صحیح اقدام می‌کنند و مصاحبه آنها متکی به آمار صحیح است ولی اگر کسی در اعلام آمار اشتباه کرد، مسئولیتش را باید خودش ۱۰۰ درصد بر عهده بگیرد.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه نتایج تا اواخر امشب و یا شاید حتی فردا نهایی می‌شود، یادآور شد: هیئت نظارت بر انتخابات و نماینده بازرسی انتخابات شهر و روستا و استانداری نیز مجاز به مصاحبه هستند؛ سایر افراد میز متکی بر صحت و دقت مصاحبه نمی‌کنند و تبعات آن نیز بر عهده خودشان است.

سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه در صورت نبود خلل در سیستم الکترونیکی و یا شبکه‌های اینترنتی سرعت تجمیع آرا افزایش پیدا می‌کند، گفت: سیستم به شدت حساس است که شاید سیستم کامپیوتر ایراد پیدا کرد و یا برق قطع شد ولی فرض را بر نبود اشکال می‌دانیم؛ اگر ۴۰ کاربر فعال شدند و ۱۲۰ صندوق الکترونیکی هستند فقط ۴۱۰ صندوق می‌ماند یعنی بین هشت تا ۱۰ ساعت در روال عادی تجمیع آرا را انجام دهیم.

وی عنوان کرد: برای ما فرقی ندارد که چه کسی پیروز می‌شود چون رأی مردم برای ما مهم است و از عموم کاندیدا درخواست داریم که با برداشت‌های شخصی، خود را به عنوان برنده اعلام نکنند و صبور باشند؛ نزدیک ۵۷۵ کاندید داریم که از بین آنها فقط ۱۳ نفر منتخب است و شاید ۱۰۰ نفر مدعی پیروزی باشند.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه اگر کسی اعتراض دارد باید به صورت مدنی اعلام کند، اظهار کرد: با سلامت، دقت عمل و کیفیت دقیق رسیدگی به آرا سعی می‌شود تا در سریع‌ترین زمان ممکن نتایج را اعلام کنیم؛ اگر نیاز به بازبینی باشد حتماً این کار انجام می‌شود تا مردم مطمئن باشند که امانت‌دار آنها هستیم.

سلیمانی دشتکی در پاسخ به این سوال که «چرا در استان‌های بزرگ نیز اعلام نتایج صورت گرفته ولی در اهواز نه؟» گفت: فرق خوزستان با استان‌های دیگر از جمله خراسان رضوی این است که کارت ۳۵۹ صندوق خوزستان دیر ارسال شد چون ما و مرکز فکر می‌کردیم که ۲۰ کارتن کارت رسیده ولی ۱۸ کارتن روز قبل انتخابات، یکی کارتن ساعت ۶ و نیم روز جمعه و بعد یکی هم ساعت هشت و نیم رسید و این در حالی که است کمبود ۳۵۹ کارت بعد شمارش کارتن‌ها مشخص شد.

وی ادامه داد: اکثراً این کمبود کارت‌ها مربوط به خود شهرستان اهواز بود و ارسال مجدد آنها نیز زمان برد یعنی رأی‌گیری در یک مقدار قابل‌توجهی از صندوق‌ها به صورت دستی انجام شد؛ بنابراین یکی از علل این است که کارت‌ها باید فعال می‌شدند و وارد سیستم می‌شدند و همین دلیل باعث شد که با استان‌های دیگر تفاوت داشته باشیم.

استاندار خوزستان با اعلام این خبر که در اهواز ۳۲۸ صندوق ترکیبی دستی و الکترونیکی، ۸۵ دستی و همچنین ۱۲۰ صندوق الکترونیکی بود، بیان کرد: در دور قبل اعلام نتایج شورای شهر اهواز بین ۱۰ روز تا دو هفته زمان برد ولی این دوره در روز دوم قرار داریم که تلاش می‌کنیم تا آخر وقت امروز و نهایتاً فردا نتایج را اعلام کنیم اما با این تأکید که نباید کیفیت قربانی کمیت شود و برای همین تعداد کاربران را اضافه کردیم.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of