پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ Thursday 25 April 2024

منابع آبی سد دز و کرخه مناسب کشت‌های پرآب نیست

نایب رئیس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی خوزستان با اشاره به محدودیت کشت در حوضه رودخانه‌های کرخه و دز، گفت: وضعیت ذخایر آبی سدهای دز و کرخه نامطلوب است و برای کشت‌های پرآب در تابستان امسال مناسب نیست.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، حکیم خنیفری دوشنبه بیان کرد: حوضه آبریز کرخه شامل شهرستان‌های هویزه، دشت آزادگان، حمیدیه، کرخه و شوش می‌شود که با تعدادی از کشاورزان این شهرستان‌ها از آخرین وضعیت ذخایر آبی سد کرخه بازدید کردیم.

معاون اجرایی هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی خوزستان ادامه داد: در این دیدار سوالات و مباحث مختلفی مطرح شد که مهمترین آنها بحث کشاورزی تابستانه و میزان آب اختصاص یافته به کشاورزان شهرستان‌ها بود.

وی افزود: در این دیدار مسئول بهره برداری سد کرخه میزان موجودی آب این سد را یک میلیارد متر مکعب، ورودی آن ۵۰ متر مکعب و خروجی آن را ۶۰ متر مکعب اعلام کرد که نشان دهنده افت بسیار شدید در این سد است.

خنیفری با بیان اینکه میزان آورد و خروجی سد کرخه به شدت کاهش یافته و قطعا نمی‌تواند جوابگوی نیاز کشاورزی پرآب به خصوص کشت شلتوک در تابستان باشد، اضافه کرد: در جلساتی که با مسئولان آب و برق و جهاد کشاورزی برگزار شد، ممنوعیت کشت حذف ولی محدودیت کشت، با رعایت الگوی مصرف برای کشت‌های کم آب، اعمال خواهد شد.

وی گفت: طبیعی است اولویت همه ما تامین آب شرب برای مردم استان است، از این رو نظام صنفی شهرستان‌ها با درک شرایط موجود می‌بایست به سمت کشتی در تابستان بروند که نیاز به مصرف بالای آب نداشته باشد.

خنیفری همچنین گفت: یکی دیگر از بازدیدهای ما در خصوص منابع آبی خوزستان بازدید از سد دز بود که متاسفانه حجم مفید آن سد به ۸۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است و توان خروجی آن ۸۵ متر مکعب برثانیه است که با توجه به کمبود منابع آبی این سد به طور قطع کشت‌های پرمصرف آب به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، زیرا احتمال وارد شدن خسارات به کشاورزان بسیار فراوان است.

وی اظهار امیدواری کرد: کشاورزان با رعایت الگوی کشت و الگوی مصرف و کشت محصولاتی که در برابر تنش آبی مقاوم هستند مانع خسارات سنگین به بخش کشاورزی استان و کشور شوند.

بر اساس این گزارش، کاهش شدید آب رودخانه ها نگرانی کشاورزان نسبت به کشت تابستانه را به دنبال داشته است.

ستاد بحران استانداری خوزستان در نشست اردیبهشت ماه خود، کشت شلتوک را در همه حوضه های آبی خوزستان ممنوع کرده است.

شریفی مدیر برنامه‌ریزی منابع آب مخازن سدها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان پیش از این گفته بود: آبدهی رودخانه‌های خوزستان نسبت به شرایط نرمال ۴۱ درصد کاهش داشته که بیشترین آن در کرخه و دز است. به گفته وی، حجم مفید مخازن سدهای استان در حال حاضر ۵.۶ میلیارد مترمکعب است که نسبت به پارسال ۴۹ درصد و نسبت به سال‌های نرمال ۵۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۲میلیون تن محصولات زراعی و باغی به ارزش ۲۹۰هزار میلیارد ریال وعمل آوری ۱۲۸ نوع محصول، از نظر کمیت و تنوع تولید جایگاه نخست کشوری را دارد.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of