جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ Friday 29 March 2024

تولید نیروگاه‌های برق‌آبی خوزستان به یک‌سوم کاهش یافت

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با بیان اینکه تولید برق در نیروگاه‌های برق‌آبی استان خوزستان به یک‌سوم کاهش یافته است، گفت: در شرایط پیش آمده تنها راه جلوگیری از خاموشی‌ها، مدیریت بار مصرفی سرمایشی است.

محمود دشت‌بزرگ در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: توازن تولید و مصرف برق به هم خورده است؛ میزان مصرف برق در خوزستان بیش از انرژی تولیدی است و خاموشی‌های اخیر در کشور و خوزستان نیز به همین دلیل است.

وی افزود: به دلیل خشکسالی و کاهش ذخیره آبی سدها، نیروگاه‌های برق‌آبی نمی‌توانند با همه توان در مدار باشند و در خوزستان در مقایسه با سال قبل، تولید برق این نیروگاه‌ها به یک‌سوم کاهش داشته و باعث به هم خوردن توازن تولید و مصرف شده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تصریح کرد: از سوی دیگر در شبکه برق کشور افزایش مصرف رخ داده که دلیل آن افزایش زودرس دما و استفاده غیر مجاز از دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال است. به طور مثال در چند ماه گذشته در استان خوزستان بیش از ۴ هزار دستگاه استخراج ارز دیجیتال کشف و ضبط شده و این آمار، روزانه در حال افزایش است.

دشت‌بزرگ افزود: شبکه برق سراسری و خاموشی‌ها، تنها مختص خوزستان نیست و برنامه‌های خاموشی اعلامی توانیر مربوط به همه کشور است، دلیل آن نیز مشکل کمبود انرژی (تولید برق) در کشور است و در بحث انتقال و توزیع مشکلی وجود ندارد.

وی با درخواست از مشترکان برای مدیریت مصرف برق به ویژه بار سرمایشی، بیان کرد: از ۸ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق مصرفی خوزستان حدود ۶ هزار مگاوات آن توسط کولرها مصرف می‌شود و لازم است مشترکان در تنظیم دمای کولر و خاموش کردن کولرهای اضافی برای جلوگیری از خاموشی همکاری کنند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان گفت: اگر مشترکان در مصرف برق صرفه‌جویی کنند و دستگاه‌های رمزارز جمع‌آوری شود، میزان تولید و مصرف به هم نزدیک شده و قطع برق انجام نمی‌شود.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of